Om Helahuma
Varumärket Helahuma® och tillhörande figurmärke registrerades år 2007 och ägs av Magnus Hjerpe. Idén med varumärket är att det ska vara namnet på en verksamhet inom hälsobranschen som innefattar flera discipliner eller grenar, det vill säga flera former av terapier, behandlingar och rådgivning som dels kompletterar varandra och dels kan vara ett komplement till sjukvården, om än i liten skala. Visionen är att kunna erbjuda alltmer heltäckande hjälp för människor och företag inom områdena terapi, friskvård och rehabilitering. Exempelvis ska personer genom Helahuma kunna få hjälp med problem relaterade till stress och livsstil, där sjukvården inte alltid har tid och resurser att hjälpa hela vägen.
Idag innefattar verksamheten Helahuma tre grenar vilka kompletterar varandra. Dessa är hypnosterapi, massageterapi och kiropraktik. Dessa grenar har valts dels därför att det finns mycket forskning och erfarenhet som talar för att de är verksamma och verkligen hjälper människor att må bättre, dels därför att de antingen redan används inom den statligt finansierade vården eller verkar vara på väg att införlivas i vården. Detta gör det möjligt för Helahuma att, om än i liten skala som sagt, kunna samverka med sjukvården samtidigt som det är en trygghet både för dem som söker sig till oss som jobbar för Helahuma och för oss själva.