Låt ditt inre lugn växa i hypnos

Stillhet är kanske den största gåva vi kan ge till oss själva. Att för en stund släppa tankarna, stilla sitt sinne, slappna av mentalt och bara vara, medveten, gör gott för själen.

Om du så bara kan släppa tankarna några sekunder, så är det värt det. Den lilla stund som jag själv upplever stillhet i huvudet, det vill säga total mental avslappning, är obetalbar.

För oftast far sinnet från den ena tanken till den andra. Det är som en liten hund – den springer hit och dit och ger sig hän åt en det ena och en det andra. Men när husse eller matte är lugn så blir även hunden lugn.

Därför sätter jag mig bekvämt en stund i stillhet, gärna varje dag, och särskilt om jag börjar känna mig stressad. Jag ställer en väckarklocka bara om jag har en tid att passa, jag sluter mina ögon, tar tre djupa andetag och andas ut långsamt. Jag låter kroppen slappna av mer och mer och betraktar samtidigt mina tankar. Jag försöker lyssna efter tankarna och därmed dissocierar jag mig själv från dem. När jag gör mig medveten om tankarna på det här sättet tenderar de att stilla sig – hunden blir lugn.

Efteråt känner även jag mig lugn, och samlad. Jag har fyllt på med energi och är mer avslappnad. Jag är dessutom klarare i tanken, mer fokuserad, mer kreativ och mer medveten om vad jag vill. Jag stillar mitt sinne och laddar mina batterier på samma gång, helst en stund varje dag. Därför mår jag bättre och bättre för varje dag som går.

Kalla det självhypnos eller meditation, mindfulness eller mental träning. Vad vi ger det för namn spelar mindre roll. Att vi gör det spelar stor roll, för det kan avgöra hur vår hälsa och våra liv utvecklar sig.

Visste du att sådan här regelbunden avslappning, enligt forskning, minskar stress och spänningar, sänker högt blodtryck och förbättrar sömnen, immunförsvaret, mentala och känslomässiga välbefinnandet, energinivån och förmågan att vara kreativ? [1][2][3][4][5]

Du behöver inte sitta så länge för att din stund i stillhet ska ge resultat. Kan du från och med nu ge dig själv fem minuter om dagen i stillhet så mår du snart klart bättre än om du inte hade gjort det.

Känns det jobbigt eller svårt att meditera eller utöva självhypnos beror det troligen på att disharmoniska tankar och känslor, som du annars undviker, gör sig påminda när du slappnar av. Enligt min erfarenhet är det fullt naturligt och verkligheten för de flesta. Tankar och känslor är i sig ofarliga även om de kan vara obekväma.

Om du helt enkelt tillåter tankarna och känslorna att finnas där i ditt medvetande, samtidigt som du fortsätter att slappna av, släpper de efter hand. Med en stunds självhypnos varje dag växer lugnet inom dig, och sakta men säkert mår du bättre och bättre vecka efter vecka.

Skulle du uppleva att det är alltför jobbigt eller ta alltför lång tid att släppa disharmoniska tankar och känslor kan vi underlätta och påskynda processen med hjälp av hypnosterapi.

[1] Stärk din hälsa med meditation, iForm, 2012
[2] Mindfulness meditation helps fight insomnia, improves sleep, Harvard Health Publiching, 2015
[3] Can Hypnosis Help with Sleep Disorders?, VeryWell, 2017
[4] Yoga, meditation improve brain function and energy levels, study shows, ScienceDaily, 2017
[5] Meditation makes you more creative, study suggests, ScienceDaily, 2014

Nästa inlägg: I ditt lugn växer modet att städa

Prenumerera på nyhetsbrevet och få besked om nästa inlägg och en gratis hypnosinspelning

Följ, gilla och dela gärna:
Follow by Email
Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
YouTube

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.