Att vara trygg inombords i en orolig värld

Låt din inre trygghet växa med meditation och använd sunt förnuft i coronatiderDet är inte alltid så lätt att känna sig lugn och trygg när det pågår en massa oroligheter i världen. Nu har vi en coronavirus-pandemi. Myndigheter vidtar kraftfulla åtgärder och massmedia gör vad de kan för att hålla oss informerade och uppdaterade. De uppmanar oss att agera för vår egen och andras säkerhet, och det är i grunden bra tänker jag. En bieffekt av det är dock att de också spär på vår rädsla, på gott och ont.

Utifrån den information som vi får från myndigheterna, är det sunt förnuft att undvika att bidra till en smittspridning som kan riskera vår egen och andras hälsa och liv. Men samtidigt bidrar för mycket fokus på pandemin till mer rädsla och stress, vilket får oss att må dåligt. Särskilt eftersom pandemin och den ekonomiska kris som följer läggs ovanpå allt annat som vi oroar oss för.

Trots oron försöker vi använda vårt sunda förnuft för att hålla oss lugna, samtidigt som det är lättare att använda sitt sunda förnuft när man är lugn. Problemet är bara att lugnet snabbt kan ersättas av rädsla när vi upplever vår omgivning som hotfull. Med den ena oroligheten efter den andra är det lätt hänt att vi hamnar i ett mer eller mindre kroniskt tillstånd av rädsla och vi upplever då stress, oro och ångest.

Grundtanken med att stressa

Långvarig, kronisk stress är vanligt förekommande i vårt samhälle och många är väl medvetna om dess konsekvenser, såsom muskelspänningar, smärta, trötthet, sömnproblem, utmattningssyndrom, matsmältningsproblem, högt blodtryck, hjärt-kärlproblem, övervikt, nedsatt immunförsvar, hormonella problem, depression, med mera. Med andra ord är vi i regel bra på att stressa och att fortsätta med det alltför länge, tills vi mår dåligt och blir sjuka av det. Att mellan varven ta det lugnt, slappna av och återhämta oss är vi generellt sämre på.

Enligt evolutionen av vår stressrespons är grundtanken med att stressa att vi vid behov ska agera snabbt och kraftfullt för vår egen och andras överlevnad. När det målet är uppfyllt är tanken att vi ska varva ner, slappna av och vila, så att vi återhämtar oss och kan må bra och ägna oss åt det vi vill. Men det förutsätter att vi hittar stressavstängningsknappen.

Vad gör man om man har stressat så länge att man inte längre hittar den knappen? Vad gör man om man har trauman bakom sig som gör att ens undermedvetna sinne tror att man fortfarande befinner sig i en högst stressande situation? Vad gör man om man inte är van vid att hantera stressande situationer såsom pandemier och annat? Hur gör man för att känna sig trygg i en orolig värld?

Stilla sinnet i meditation

Mitt korta svar är: stilla sinnet – meditera, vilket är samma sak som att utöva självhypnos. Träna på att slappna av, släppa tankarna och bara vara. Det vi tränar på blir vi bättre på. Att meditera fungerar väldigt bra för många och leder till minskad stress och ökat inre lugn och trygghet. För att uppnå det behöver vi helst varje dag unna oss själva en stunds meditation.

Även fysisk träning är generellt sett bra för att minska stressen, om man tränar lagom mycket. Har man utmattningssyndrom är det särskilt viktigt att hålla den fysiska träningen inom gränserna för vad ens batterier (binjurar) orkar med.

Åter till meditationen. Det finns forskning som visar att regelbunden meditation leder till följande: stress och spänningar minskar, högt blodtryck sänks, sömnen förbättras, immunförsvaret stärks, mentala och känslomässiga välbefinnandet förbättras, energinivån höjs och förmågan att vara kreativ ökar (se tidigare blogginlägg för referenser). Jämför med konsekvenserna av långvarig stress ovan. Effekten av meditation är i stort sett den motsatta.

Att immunförsvaret stärks och energinivån höjs av meditation är extra bra att lägga på minnet nu i corona-tider. Vad gäller pandemin tänker jag som så, att allt jag känner till och kan göra för att stärka mitt immunförsvar vill jag göra, samtidigt som jag fortsätter att använda mitt sunda förnuft och agera för min egen och andras säkerhet.

Om meditation väcker ångest

I mitt arbete med hypnosterapi har jag haft några klienter som sagt att de kände sig ännu mer stressade eller ångestfyllda av att meditera. Vad gör man då? Problemet och samtidigt fördelen med att slappna av medvetet i meditation är att sådant som annars är undermedvetet blir medvetet. Jobbiga tankar och känslor som vi har hållit borta från medvetandet genom att stressa på och distrahera oss med olika göromål, kommer så att säga upp till ytan när vi slappnar av mentalt i meditation. Då kan vi behöva hjälp med att få nya perspektiv på tankarna och slappna av i känslorna, så att den inre stressen minskar. För det ändamålet fungerar hypnosterapin väldigt bra.

Få lugnet att växa och ladda batterierna genom meditation

Jag tror dock att många av oss ändå står ut med de tankar och känslor som kommer till ytan när vi mediterar, och då är det bara att fortsätta meditera. För det som händer med tiden är att vi får mer distans till våra tankar och känslor. De blir mindre påträngande och sinnet blir lugnare. När jag själv i min meditation upplever stunder av ”stiltje i huvudet”, när jag vilar i min inre stillhet, då upplever jag harmoni. Jag är lugn, tillfreds och behöver ingenting mer i den stunden. Genom att hitta tillbaka till mitt inre lugn varje dag får jag det att växa, vilket gör att jag inte längre är lika stressad över sådant som jag tidigare har stressat upp mig för. Jag laddar dessutom mina batterier och höjer min energinivå.

Hur jag själv mediterar

Det finns många meditationstekniker och idéer kring vad man ska fokusera på när man mediterar. Själv brukar jag börja med att sitta och titta på ett stearinljus en stund för att fokusera min uppmärksamhet, samtidigt som jag andas med lugna, djupa andetag. Efter en kvart ungefär blåser jag ut ljuset, blundar och fokuserar mitt medvetande innanför pannan, i det som kallas tredje ögat eller Ajna-chakrat och fysiskt motsvarar tallkottkörteln, epifysen. Detta fokus innanför pannan upplever jag ger mig störst lugn och harmoni. Helst sitter jag en timme om dagen i meditation, men om jag så bara hinner sitta i fem minuter så är det långt bättre än att inte meditera alls. Efter meditationen känner jag mig oftast lugnare, gladare och mer kreativ.

Om det är svårt att meditera

Tycker du att det är svårt att meditera finns det många hjälpmedel såsom olika inspelningar med hypnos eller guidad meditation (vilket egentligen är samma sak), som man kan köpa eller ladda ner gratis på nätet. En av dessa inspelningar får du gratis som prenumerant på mitt nyhetsbrev – Lugn och medveten. Framöver kommer jag även att erbjuda hypnosinspelningar för olika ändamål till försäljning, och till att börja med blir det en som heter Lugn och trygg.

Prenumerera på nyhetsbrevet och få besked om nästa artikel och en gratis hypnosinspelning

Följ, gilla och dela gärna:
Follow by Email
Twitter
YouTube
YouTube